“Nie mam już takiej ochoty na seks…”  Tak często zaczyna się rozmowa w gabinecie.

Dopytuję wtedy, co ktoś przez to rozumie. Czy pod tym zdaniem nie ukrywa się brak spontanicznej ochoty na zbliżenie? Przekazy, które wiążą się z pożądaniem bardzo utrudniają nam życie.

W filmach wystarczy jedno spojrzenie, by para zerwała z siebie ubranie.

Seks jest namiętny, a libido nie maleje. W życiu takie pożądanie być może burzy krew w żyłach na początku relacji. Każdy dotyk, a nawet wyobrażenie dotyku osoby, która się nam podoba powoduje zawrót głowy. Każde spotkanie to trzęsienie ziemi. Jednak z czasem aby pojawiło się pożądanie trzeba stworzyć ku niemu warunki.

Oczywiście, nadal może się ono pojawiać samoistnie (i świetnie!), ale oczekiwanie, iż spadnie ono na nas niczym grom z jasnego nieba może spowodować cierpienie i poczucie, że “coś jest ze mną jest nie tak”, skoro już “tego tak nie odczuwam”. Spontaniczne pragnienie jest zdrowe i normalne.

Responsywne pragnienie to kolejny zdrowy, normalny sposób, w jaki ludzie doświadczają pociągu seksualnego. Zamiast pojawiać się w OCZEKIWANIU na przyjemność seksualną, pożądanie reaktywne pojawia się w ODPOWIEDZI na przyjemność seksualną. Co to konkretnie znaczy?

Siedzisz przed z telefonem czytając wiadomości, a Twój partner/partnerka zaczyna masować Twój kark, całuje Cię w szyję… Pojawia się odczucie przyjemności, a za nim pożądanie. Pożądanie responsywne to termin, który w swojej książce “Ona ma siłę” spopularyzowała dr Emily Nagoski (książka wydana przez wydawnictwo Buchmann). Mam taką analogię, że rzecz ma się podobnie jak z jedzeniem: czasem mamy na coś konkretnego ochotę, a czasem nabieramy chęci z powodu zapachu danej potrawy, czy jej wyglądu (kupowanie drożdżówki albo świeżego chleba z powodu przejścia koło piekarni…).

✨ Około 15% kobiet doświadcza pożądania spontanicznego – nagle mają ochotę na seks.

✨ 30% doświadcza pożądania responsywnego – pragną seksu, gdy dzieje się coś erotycznego

✨ 50% kobiet odczuwa pożądanie będące mieszanką dwóch powyższych, w zależności od kontekstu..

Ale czy to oznacza, że nie da się zrobić nic, by zwiększyć siłę pożądania w długoterminowej relacji? Do tego, jak możemy wpływać na nasze libido wrócimy w kolejnym poście 🙂

 #pożądanie #seksualność #seksuolog #intymność #terapiapar