
Konstruktywna krytyka nie istnieje.
„Ale – możesz pomyśleć – przecież jeśli nie postawię twardo warunków i nie powiem, co mi się nie podoba, to on/ona nigdy się nie zmieni! A poza tym Już próbowałam/łem prosić i nic z tego nie wyszło… „
Czy na pewno? Czy prosiłaś/łeś, czy raczej było to żądanie i oskarżenie? 

Krytyka powoduje, że osoba krytykowana staje się defensywna i chroni się przed atakiem. A to blokuje rozwiązanie konfliktu.
.
1. Aby skutecznie zarządzać konfliktem wyrażaj swoje uczucia tak neutralnie, jak to możliwe, a każdą skargę dotyczącą partnera przekształcić w pozytywną potrzebę.
.
2. W kłótni o wiele łatwiej jest powiedzieć, czego NIE chcemy, niż wyrazić na czym nam ZALEŻY.








.
Potraktuj przykre emocje i odczuwany brak czegoś jako wskazówkę do ukrytego pod nimi pragnienia/potrzeby.
.
3. Oprócz treści zwróć też uwagę na formę wypowiedzi. Nawet najlepiej ułożone zdanie wypowiedziane z ironią nie będzie prośbą.
.
4. Jeśli konflikt między Wami jest narośnięty może się okazać, że partner/partnerka nie spełni od razu Twojej prośby. Pomimo braku jej realizacji postaraj się kontynuować pozytywny wzorzec komunikowania, w ten sposób bierzesz odpowiedzialność za poprawę Waszej relacji. Mówienie o potrzebach to odwaga do pokazania swojej wrażliwości.