Konstruktywna krytyka nie istnieje.

“Ale – możesz pomyśleć – przecież jeśli nie postawię twardo warunków i nie powiem, co mi się nie podoba, to on/ona nigdy się nie zmieni! A poza tym Już próbowałam/łem prosić i nic z tego nie wyszło… “

Czy na pewno? Czy prosiłaś/łeś, czy raczej było to żądanie i oskarżenie? 😉

Krytyka powoduje, że osoba krytykowana staje się defensywna i chroni się przed atakiem. A to blokuje rozwiązanie konfliktu..

1. Aby skutecznie zarządzać konfliktem wyrażaj swoje uczucia tak neutralnie, jak to możliwe, a każdą skargę dotyczącą partnera przekształcić w pozytywną potrzebę..

2. W kłótni o wiele łatwiej jest powiedzieć, czego NIE chcemy, niż wyrazić na czym nam ZALEŻY.

💔 Mówisz: “Przestań się użalać nad sobą”

🧡 Zamień na: “Trudno mi zrozumieć, co Cię smuci, wyjaśnij mi”.

💔Mówisz: “Nie masz pojęcia o oszczędzaniu pieniędzy, przez Ciebie zbankrutujemy”

🧡Zamień na: “Martwię się o nasze finanse, czy możemy usiąść i zrobić plan wydatków?”

💔Mówisz: “Nie obchodzę Cię, ciągle pracujesz!”

🧡Zamień na: “Chcę spędzić z Tobą czas w tym tygodniu, może zrobimy …..?”

💔Mówisz: “Jeździsz jak wariat!”

🧡Zamień na: “Zwolnij proszę, bo się boję”.

Potraktuj przykre emocje i odczuwany brak czegoś jako wskazówkę do ukrytego pod nimi pragnienia/potrzeby..

3. Oprócz treści zwróć też uwagę na formę wypowiedzi. Nawet najlepiej ułożone zdanie wypowiedziane z ironią nie będzie prośbą..

4. Jeśli konflikt między Wami jest narośnięty może się okazać, że partner/partnerka nie spełni od razu Twojej prośby. Pomimo braku jej realizacji postaraj się kontynuować pozytywny wzorzec komunikowania, w ten sposób bierzesz odpowiedzialność za poprawę Waszej relacji. Mówienie o potrzebach to odwaga do pokazania swojej wrażliwości.

#terapiapar #bliżej